VZL 2007, 76(5):165-168

In-Flight Medical and Physiological Incidents

Jiří Šulc
Ústav leteckého zdravotnictví, Praha

Z celkového počtu 1587 nehod a předpokladů k leteckým nehodám v československém a českém vojenském letectvu v letech 1993-2006 pouze 3 (0,2 %) souvisely s patologickou poruchou zdravotní způsobilosti letce. Fyziologické incidenty (Simson, 1971) se na příčinách nehod a předpokladů k leteckým nehodám nepodílely ani jednou. Značným rizikem pro bezpečnost letu bylo 41 (2,6 %) případů technických závad na systémech určených pro spolehlivou ochranu posádky před nebezpečími letu.

Keywords: Vojenské letectvo; Nehodovost; Bezpečnost létání; Zdravotní způsobilost; Zdravotní incidenty; Fyziologické incidenty; Technická selhání

Out of 1587 aviation accidents and incidents in Czechoslovak and Czech Air Force from the years 1993-2006, only 3 (0.2 %) related to the aviator's pathological disorder. Neither once did physiological incidents (Simson, 1971) participate as an accident's/incident's cause. Of a considerable risk for the flight safety were 41 (2.6 %) cases of technical faults on systems, assigned to the safe protection of the crew against flight hazards.

Keywords: Air force; Accident rate; Flight safety; Medical fitness; Medical incidents; Physiological incidents; Technical faults

Received: June 12, 2007; Published: December 1, 2007  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šulc, J. (2007). In-Flight Medical and Physiological Incidents. Vojenské Zdravotnické Listy76(5), 165-168
Download citation

References

  1. ANONYMUS. Birds and windshields. Aviat. Safety Lett., 1997, p. 6-7.
  2. BEZNOSKA, P. Výcvik na letounech JAS 39 GRIPEN u letecké základny v Čáslavi. Sborník "Aktuální problémy leteckého lékařství" [CD-ROM]. Praha, Ústav leteckého zdravotnictví, 2006
  3. GARCIA-ALCÓN, JL. - MORENO-VÁZQUEZ, J. Loss of aviation situation awareness caused by a bird - aircraft collision. In Situation awareness: limitations and enhancement in the aviation environment. NATO AGARD CP-575, 1996, 2/1-3.
  4. LI, WC. - HARRIS, D. Pilot error and its relationship with higher organizational levels: HFACS analysis of 523 accidents. Aviat. Space Environ. Med., 2006, vol. 77, p. 1056-1061. Go to PubMed...
  5. LYONS, TJ., et al. Aircraft and related factors in crashes involving spatial disorientation: 15 years of U.S. Air Force data. Aviat. Space Environ. Med., 2006, vol. 77, p. 220-223.
  6. SÁZEL, M. - PAVLÍK, J. Vojenské letecké nehody a prostorová desorientace. Voj. zdrav. Listy, 2005, roč. 74, s. 103-109.
  7. SIMSON, LR. Jr. Investigation of fatal aircraft accidents: "physiological incidents". Aerospace Med., 1971, vol. 42, p. 1002-1006. Go to PubMed...
  8. ŠULC, J., et al. Hyperventilace za letu. Prakt. Lék., 1981, roč. 61, s. 5-7.
  9. ŠULC, J. - KOLOUCH, J. Příčiny vzniku desorientace za letu. Sborník "Aktuální problémy leteckého lékařství". Praha, Ústav leteckého zdravotnictví, 1984, s. 73-76.
  10. ŠULC, J., et al. Klinicko-fyziologická problematika létání na vysoce obratných letounech. Závěrečná zpráva č. 337. Praha, Ústav leteckého zdravotnictví, 1989.
  11. ŠULC, J. Senzomotorický konflikt a bezpečnost letu. Sborník "Aktuální problémy leteckého lékařství". Praha, Ústav leteckého zdravotnictví, 1990, s. 116-121.
  12. WIEGMAN, DA. - SHAPPELL, SA. Human error analysis of commercial aviation accidents: application of the Human Factors Analysis and Classification System (HFACS). Aviat. Space Environ. Med., 2001, vol. 72, p. 1006-1016. Go to original source... Go to PubMed...