VZL 2001, 70(4):169-173

EVALUATION OF THE TEACHING OF HYGIENE AND PREVENTIVE MEDICINE AT THE MEDICAL FACULTY OF CHARLES UNIVERSITY IN HRADEC KRÁLOVÉ BY GRADUATES IN THIS FIELD

Jindra Šmejkalová, Jaroslav Tejral, Zdeněk Fiala
Ústav hygieny a preventivního lékařství, Univerzita Karlova v Praze, Lékařská fakulta v Hradci Králové

Bylo provedeno anonymní dotazníkové šetření u 86 posluchačů 6. ročníku všeobecného směru - absolventů státní závěrečné zkoušky z hygieny a preventivního lékařství. Cílem šetření bylo zhodnotit, nakolik výuka v 5. ročníku (praktika a přednášky) splnila očekávání posluchačů, podnítila zájem o obor a pomohla studentům v přípravě na státní zkoušku a při zpracování státnicové práce. Z rozboru vyplynulo, že co do obsahu, resp. Zaměření předmětu, se nelišíme od očekávání studentů. Rozcházíme se spíše v názoru, jakou formou potřebné poznatky Studentům předávat. Posluchači by např. uvítali častější používám' audiovizuální techniky, především videa, pro lepší prezentaci konkrétních provozů. Obecně pak preferují takové poznatky, které bezprostředně využijí ve své budouci praxi. Naší snahou proto je zaměřit výuku co nejvíce prakticky. Ve spolupráci s KHS chceme připravit řadu videošotů z jednotlivých odvětví průmyslu, zemědělství či nemocničních zařízení. Budeme pokračovat v zavádění aktivizujících forem do výuky - řešení případových studií, vlastní příprava projektů podpory zdraví apod. Určité završení výuky pak spatřujeme ve státnicové práci. Jejím vypracováním má posluchač prokázat schopnost samostatně zpracovat daný problém, získat informace, výsledky zpracovat a vyhodnotit. Studenti si zde mohou vybrat mezi provedením běžného hygienického šetření na závodě, realizací epidemiologické studie, vyhodnocením získaných kazuistik či rešeršní prací na určené téma. Závěrem je možné konstatovat, že přes skutečnost, že se průběžně snažíme výuku našeho oboru stále zlepšovat, přineslo nám provedené dotazníkové šetření řadu podnětů pro další práci.

Keywords: Hygiena a preventivní medicína; Interaktivní formy výuky; Hodnocení studenty

An anonymous questionnaire has been carried out with 86 students in the 6th year of general medicine - graduates in the field of hygiene and preventive medicine. The aim of this questionnaire was to evaluate how teaching in the 5th year (practical lessons and lectures) met the expectations of students, encouraged their interest in this field and helped students in their preparations for their state examinations and during their work on their state examination papers. It followed from this analysis that as far as the contents or the orientation of the subject are concerned we do not differ from the expectations of students. Where we differ more is in their opinion of what form should be used to teach students the necessary knowledge. Students would appreciate the more frequent use of audiovisual technology (above all video) for better presentation of particular branches of industry. Generally they prefer such knowledge which they can put to use immediately in their future practice. So we try to focus teaching more on its practical part. We want to prepare a number of video shots from individual branches of industry, agriculture or hospital facilities in cooperation with the Regional Hygienic Station. We will continue to introduce interactive forms into the teaching - solutions of case studies, self preparation of "Health Support Projects" and so on. Nevertheless the most important thing of all is the state examination paper. By finishing it the student should prove his or her ability to independently work out a given problem, gain information, process the results and evaluate them. The students can choose from carrying out a common hygienic investigation at a factory, working out an epidemiological study, evaluating case reports obtained or retrieval papers concerning a given topic. In the end it is possible to state that in spite of the fact that we constantly try to improve the teaching in our field, this questionnaire brought us a number of stimuli for our further work.

Keywords: Hygiene and preventive medicine; Interactive forms of education; Student’s evaluation

Published: August 1, 2001  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šmejkalová, J., Tejral, J., & Fiala, Z. (2001). EVALUATION OF THE TEACHING OF HYGIENE AND PREVENTIVE MEDICINE AT THE MEDICAL FACULTY OF CHARLES UNIVERSITY IN HRADEC KRÁLOVÉ BY GRADUATES IN THIS FIELD. Vojenské Zdravotnické Listy70(4), 169-173
Download citation