MMSL 2022, 91(4):282-292 | DOI: 10.31482/mmsl.2022.003

STRATEGIES OF STRESS MANAGEMENT OF BURNOUT SYNDROME IN STUDENTS OF PREGRADUATE STUDY COURSE OF SOCIAL WORKOriginal article

Alena Vosečková ORCID...1*, Zuzana Truhlářová ORCID...2, Pavel Blažek ORCID...3
1 Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Česká republika
2 Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Česká republika
3 Fakulta informatiky a managementu, Univerzita Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Česká republika

Za jeden z nejpodstatnějších iniciujících faktorů vývoje syndromu vyhoření je považováno působení chronického stresu. Studenti, kteří jsou vystaveni vysoké míře stresu a zároveň nedokáží využít vhodné strategie zvládání těchto zátěžových situací, bývají ohroženi rozvojem syndromu vyhoření již během studia. Předmětem této práce bylo prozkoumat blíže otázku stresu, a to v souvislosti se syndromem vyhoření, s důrazem na rozvoj tohoto jevu ve skupině pregraduálních studentů Ústavu sociální práce v Hradci Králové. Stejně jako posouzení souvislostí využití strategie zvládání stresu versus riziko vývoje syndromu vyhoření u studentů. Vzhledem k počtu respondentů není záměrem této studie zobecnění nalezených výsledků, ale snaha o hlubší pohled do této problematiky a aplikace získaných poznatků do výuky studentů oboru sociální práce.
Pro vyhodnocení strategií zvládání stresu byl využit dotazník SVF 78, syndrom vyhoření byl posouzen dotazníkem Burnout Measure.
Nejčastěji používanou strategií zvládání stresu byla perseverace. Řadíme ji do skupiny negativních strategií, jelikož přímo zhoršuje a prodlužuje stresovou reakci organismu na prožívající zátěž. V otázce vztahu mezi strategiemi zvládání a syndromem vyhoření se ukázala pozitivní  korelace  u  negativních strategií zvládání stresu, jako jsou úniková tendence, perseverace, rezignace nebo sebeobviňování. Pozitivní korelace v těchto parametrech znamená, že studenti, kteří využívají tyto strategie zvládání stresu, mají větší míru ohrožení syndromem vyhoření. Negativní korelace byla nalezena u pozitivních strategií, mezi které patří odklon, náhradní uspokojení, kontrola situace, pozitivní sebeuspokojení. Celková míra korelace pro oba dotazníky byla 0,4 – 0,59.

Keywords: stres; syndrom vyhoření; studenti pregraduálního studia; sociální práce

The effect of chronic stress is one of the most important initiating factors in the development of the burnout syndrome. Students, who face a high level of stress and at the same time they are not able to use suitable strategies of coping those stressful situations, they tend to be at risk of developing burnout syndrome already during their studies. Authors of the paper focus on the issue of stress in connection of the development of burnout syndrome in students of pregradual study of social work. The aim of the survey was to determine used strategies of stress coping and the risk of development of burnout syndrome in students. According to number of respondents there is no intention of this study to generalize the results, but enabling a deeper insight into a given issue and transferring acquired knowledge into practice regarding teaching of social work students.The questionnaire SVF 78 was used to evaluate strategies of stress coping, burnout syndrome was assessed by a questionnaire Burnout Measure.The most frequently used strategies of stress management were perseveration. This strategy is included into negative strategies, as it directly worsens and prolongs the stress response of the organism to the experiencing stress. In the question of the relationship between stress management and burnout syndrome, a positive correlation was shown for all negative stress management (escape tendency, perseveration, resignation and self-blame). Positive correlation in those parameters means, that students, who use strategies for stress management, are at a higher risk of burnout syndrome. Among these strategies belong escape tendency, perseveration, resignation and self-blame. Negative correlation was found in positive strategies (diversion, substitute satisfaction, situation control and positive self-satisfaction). The total level of correlation for both questionnaires was 0,4 – 0,59.

Keywords: stress; burnout syndrome; students of pregradual study course; social work

Received: November 8, 2021; Revised: January 5, 2022; Accepted: January 5, 2022; Prepublished online: January 25, 2022; Published: December 2, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vosečková, A., Truhlářová, Z., & Blažek, P. (2022). STRATEGIES OF STRESS MANAGEMENT OF BURNOUT SYNDROME IN STUDENTS OF PREGRADUATE STUDY COURSE OF SOCIAL WORK. MMSL91(4), 282-292. doi: 10.31482/mmsl.2022.003
Download citation

References

  1. Janke, Wilhelm; Erdmann, Hans. Strategie zvládání stresu. Praha: Testcentrum, 2003.
  2. Pines, Ayala, Aronson, Elliot. 1988. Career burnout: Causes and cures. New York : Publishing Free Press, 1988.
  3. Křivohlavý, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998, 131 s. Psychologie pro každého.
  4. Hanzlovský, Michal. Strach z veřejného vystupování. Celostnimedicina.cz: Informační server o zdraví z pohledu celostní, přírodní, alternativní medicíny [online]. 2009, 02.04.2009 [cit. 2018-08-07]. Dostupné z: https://www.celostnimedicina.cz/strach-z-verejneho-vystupovani.htm
  5. Herizchi, Sepideh, Jaafar Sadegh Tabrizi , et al. Effects of a "Brief Stress Management Training Program" from Medical Students' Viewpoints: A Qualitative Study. Research & Development in Medical Education [online]. 2015;4(2):183-188 [cit. 2018-04-20]. DOI: 10.15171/rdme.2015.032. Dostupné online z: http://journals.tbzmed.ac.ir/RDME/Manuscript/RDME-4-183.pdf Go to original source...
  6. Asif S, Mudassar A, Shahzad TZ, et al. Frequency of depression, anxiety and stress among university students. Pakistan journal of medical sciences, 2020,36(5) Go to original source... Go to PubMed...
  7. Reddy KJ, Menon KR, Thattil A. Academic Stress and its Sources Among University Students. Biomed Pharmacol J. 2018;11(1) Go to original source...
  8. Duchoslavová, Dana. Syndrom vyhoření a jeho výskyt u studentů kombinovaného studia sociální práce - studijní skupina Mladá Boleslav. Olomouc, 2011. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra sociologie a andragogiky. Dostupné online z: https://theses.cz/id/lw0egi/Bakprace_AK9.pdf
  9. Ghali, Sandra Magdi a Alhadi Mohieldin AWOODA. Burnout syndrome among undergraduate clinical dental students in Sudan. Journal of Education & Ethics in Dentistry [online]. 2013; 3 (2):71-75 [cit. 2018-07-20]. DOI: 10.4103/0974-7761.136049. Go to original source...
  10. Nikodijević, Ana, Andelković Labrović Jelena, Doković, Aleksandar. Academic Burnout Among Students at Faculty of Organizational Sciences. Management (1820-0222) 2012; 64, 47-53 . Go to original source...
  11. Almojali, Ali S. Alothman, et al. Burnout and its association with extracurricular activities among medical students in Saudi Arabia. International Journal of Medical Education [online]. 2017; 8: 144-150 [cit. 2018-07-24]. DOI: 10.5116/ijme.58e3.ca8a. Go to original source... Go to PubMed...
  12. Al Tabosh, Hayat, Zein Saadeddin, et al. Stress, Burnout and Coping Strategies in Preclinical Medical Students. North American Journal of Medical Sciences [online]. 2016; 8 (2): 75-81 [cit. 2018-07-24]. DOI: 10.4103/1947-2714.177299. Dostupné online z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4791902/ Go to original source... Go to PubMed...
  13. Khokhar, Muhammad Masood, et al. Burnout among Female Nursing Students. Pakistan Armed Forces Medical Journal [online]. 2016; 66 (6), 876-880 [cit. 2018-04-24]. Dostupné online z: http://www.pafmj.org/art_pdf/21-3190-%20Nausheen%20Bakht.pdf
  14. Rad, Mostafa, Nematullah Shomoossi, et al. Psychological Capital and Academic Burnout in Students of Clinical Majors in Iran. Acta Facultatis Medicae Naissensis [online]. 2017; 34 (4): 311-319 [cit. 2018-08-11]. DOI: 10.1515/afmnai-2017-0035. Dostupné online z: https://publisher.medfak.ni.ac.rs/AFMN_1/2017/4-2017/Celi/7.Mostfa.pdf Go to original source...
  15. Boni, Robson Aparecido dos Santos, et al. Burnout among medical students during the first years of undergraduate school: Prevalence and associated factors. PloS one, 2018, DOI: 13.3: e0191746. Go to original source...
  16. Aboalshamat K, Alzahrani M, Rabie N, et al. The relationship between burnout and perfectionism in medical and dental students in Saudi Arabia. Journal of Dental Specialities, 2017;5(2): 122-127
  17. Řezáč, Jiří. Zvládání stresu studenty vysokých škol v České republice. Praha, 2017. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta humanitních studií. Dostupné online z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/185243
  18. Rahmati, Zeinab. The Study ofAcademicBurnout in StudentswithHigh and LowLevelOfSelf-Efficacy[online]. 2014 [cit. 2018-07-23]. Dostupné online z: https://www.researchgate.net/publication/271710645_The_Study_of_Academic_Burnout_in_Students_with_High_and_Low_Level_of_Self-efficacy
  19. Robins, Tamara G, Rachel M, et al. Burnout and Engagement in Health Profession Students: The Relationships Between Study Demands, Study Resources and Personal Resources. Australasian Journal of Organisational Psychology [online]. 2015; 8: 1-13 [cit. 2018-04-20]. DOI: 10.1017/orp.2014.7. ISSN 1835-7601. Go to original source...
  20. Vosečková A, Truhlářová Z, Blažek P. Syndrom vyhoření u studentů pregraduálního studia VŠ. Military Medical Science Letters. 2020; 89 (1): 14-21. ISSN 0372-7025. Go to original source...
  21. Rogers, Mary E., Peter A. et al. Coping with medical training demands: thinking of dropping out, or in it for the long haul. Studies in Higher Education [online]. 2016; 41(9), 1715-1732 [cit. 2018-04-20]. DOI: 10.1080/03075079.2014.999318. ISSN 0307-5079. Dostupné online z: https://www.researchgate.net/publication/276249439_Coping_with_medical_training_demands_thinking_of_dropping_out_or_in_it_for_the_long_haul Go to original source...
  22. Khanna, Ruchika et al. Evaluation of Burnout among Professional Students: An Institutional Analysis [online]. 2015 [cit. 2018-07-30]. Dostupné z: https://www.renupublishers.com/images/article/14407222985.pdf
  23. Lazarus RS. Psychological Stress and the Coping Process. New York, McGraw-Hill Book Co., 1966.
  24. Křivohlavý J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.
  25. Křivohlavý J. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994
  26. Dvořáček J. (2008). In: Kalina, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Kapitola 2. Praha: Grada.
  27. Hartl P, Hartlová H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
  28. Lazarus S, Folkman S. Stress, Appraisal and Coping, New York: Springer, 1984
  29. Baumgartner F, Karaffová E. Strategie zvládání ve vztahu k aspektům vynořující se dospělosti. Psychologie pro praxi. 2012,47(1-2):11-25
  30. Suls J, David JP, Harvey JH. Personality and coping: Three generations of research. Journal of personality, 1996, 64.4: 711-735. Go to original source... Go to PubMed...
  31. Křivohlavý J. Psychologie nemoci. Grada Publishing as, 2002.
  32. Książek P, Grabska K, Trojanowska D, et al. Stress and methods of coping with it among students of the Medical University of Lublin. Lublin: Medical University of Lublin. [online]. 2015; 125 (2): 94-98 [cit. 2018-07-24]. DOI: https://doi.org/10.1515/pjph-2015-0032 Dostupné online z: https://content.sciendo.com/view/journals/pjph/125/2/article-p94.xml Go to original source...
  33. Wilczek-Rużyczka Ewa, Jabłeka, Magdalena. Job burnout syndrome and stress coping strategies of academic students. Polish Journal of Public Health [online]. 2013; 123 (3): 241-246 [cit. 2018-08-20]. DOI: 10.12923/j.0044-2011/123-3/a.07. Dostupné online z: https://web.b.ebscohost.com/abstract?direct=true≺ofile=ehost≻ope=site&authtype=crawler&jrnl=00442011&AN=95033393&h=bR9zAxcXTMAgqDHKqfL9WlJ63yRmndtSWunt7lX%2bcqHxsgSw6vrSNPXk2adkDIeZRN8apfJwTCx8CMLspNRFJg%3d%3d&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal=ErrCrlNotAuth&crlhashurl=login.aspx%3fdirect%3dtrue%26profile%3dehost%26scope%3dsite%26authtype%3dcrawler%26jrnl%3d00442011%26AN%3d95033393 Go to original source...
  34. Vaska L, Brozmanová Gregorová A, Vrťová J. Modely supervízie organizace - výzkumné reflexe. Bellianum. 2020.
  35. Kesnerová Řádková O. Pedagogicko - psychologická poradna. Univerzita Hradec Králové [online]. 5.7.2016 [cit. 2018-08-16]. Dostupné z: https://www.uhk.cz/cs-CZ/PDF/Katedry/Katedra-pedagogiky-a-psychologie-(1)/O-katedre/Pedagogicko-psychologicka-poradna